Allmänna användarvillkor för Köket plus

Köket Plus är en prenumerationstjänst på köket.se. (”Tjänsten”). Tjänsten ägs och tillhandahålls av TV4 AB (org nr 556242-7152), (”TV4”).
Dessa Användarvillkor gäller från och med 1 oktober 2024.

1. Allmänt om användarvillkoren
För att ta del av Tjänsten behöver du acceptera dessa Allmänna Användarvillkor för Köket Plus (”Användarvillkor”) tillsammans med övrig information som lämnas i samband med din registrering av ditt Köket Plus-konto (”Avtalet”). För att kunna ta del av Tjänsten behöver du skapa ett användarkonto på www.köket.se och därmed även acceptera användarvillkoren för ett Köket-konto. Vid eventuella motstridigheter mellan användarvillkoren äger dessa Användarvillkor företräde.

2. Tekniska och geografiska förutsättningar för att använda Tjänsten
För att kunna använda Tjänsten krävs att du har nödvändig utrustning, mjukvara och internetkapacitet. Vi ansvarar inte för fel och/eller försening som beror på att du saknar något av det föregående. Vi tillåter inte anonymiserad trafik via proxy, VPN och liknande tekniska lösningar. Det betyder att du som användare av Tjänsten inte får ta del av vårt innehåll om du använder en sådan teknisk lösning.
Du har endast rätt att ta del av innehåll via Tjänsten när du befinner dig i Sverige. Du har dock möjlighet att under vissa förutsättningar, och i enlighet Europaparlamentets och Rådets Förordning (EU) 2017/1128 om gränsöverskridande portabilitet för innehållstjänster online på den inre marknaden, ta del av innehåll via Tjänsten när du tillfälligt befinner dig utanför Sverige men inom EU/EEA-området.

3. Pris och betalningsinformation
Tjänsten tillhandahålls mot en månatlig avgift. På Webbplatsen kan du se vad för typ av innehåll som erbjuds i Tjänsten. För att prenumerera på Tjänsten måste du vara minst 18 år gammal.
Betalning av avgiften sker i förskott till dess att du säger upp prenumerationen. Avgiften betalas genom debitering av det kort som du har angivit i samband med att du startade din prenumeration (kort som accepteras: Visa, Mastercard eller American Express) eller Klarna faktura. Om betalning sker via kort förfaller avgiften till betalning månadsvis den sista dagen i innevarande prenumerationsperiod. Om betalning sker via faktura förfaller avgiften till betalning på den förfallodag som angivits på fakturan. Samtliga priser är angivna inklusive moms och i svenska kronor (SEK).

När sista giltighetsdag för ditt kort har passerat behöver du uppdatera kortuppgifterna via Mina sidor på Köket.se för att vi ska kunna fortsätta debitera i enlighet med den prenumeration du har hos oss. Vissa kortutgivare uppdaterar automatiskt dina kreditkortsuppgifter hos oss, och i så fall behöver du som användare inte göra någonting.

Du ansvarar själv för att det konto som ska debiteras på förfallodagen innehåller tillräckliga medel för att täcka avgiften. Vidare Vid försenad betalning har vi rätt att omedelbart säga upp Avtalet helt, delvis eller på annat sätt begränsa din tillgång till Tjänsten.

4. Ditt ansvar vid användning av Tjänsten
Allt material som du får tillgång till genom Tjänsten skyddas av svensk och internationell upphovsrättslagstiftning, och annan tillämplig lagstiftning. Du får inte förfoga över material som du får tillgång till i strid med upphovsrättslagstiftningen, annan tillämplig lagstiftning eller i strid med dessa Användarvillkor. Detta innebär bland annat att du inte får sprida eller kopiera materialet, inte tillgängliggöra materialet till allmänheten eller använda materialet i kommersiellt syfte.

Du får inte heller kringgå, ta bort, ändra eller i övrigt påverka den teknik och/eller det säkerhetssystem som vi använder för att skydda Tjänsten.

Ditt agerande i strid med denna punkt 4 ska alltid anses som ett väsentligt avtalsbrott och medför rätt för oss att omedelbart stänga av dig från Tjänsten, utan skyldighet att återbetala erlagd ersättning oavsett eventuell bindningstid. Sådant agerande kan även medföra skadeståndsskyldighet för dig. Vi förbehåller oss även rätten att i övrigt stänga av dig från all användning av Tjänsten, utan skyldighet att återbetala erlagd ersättning oavsett bindningstid vid brott mot Användarvillkoren.

Vi förbehåller oss också rätten att stänga av hela eller delar av Tjänsten om den används i samband med sociala medier på ett sätt som vi bedömer klandervärt. Exempel på sådant beteende är utskick av skräppost till andra användare samt publicering som innebär förtal, förolämpning, trakasseri, mobbing eller som på något annat sätt är stötande eller klandervärt.

5. Vårt ansvar för eventuella fel i Tjänsten
Tjänstens karaktär gör att störningar som ligger utanför vår kontroll (t.ex. fel på grund av överbelastning, strömavbrott, leveranstjänster eller nätverks- eller kommunikationsfel) kan förekomma som kan innebära att du inte kan ta del av innehållet i Tjänsten. Sådana störningar ansvarar vi inte för.

Utöver ovan är vårt ansvar ytterligare begränsat till att endast omfatta fel som beror på oss. Vi ansvarar t.ex. inte för fel eller skada som beror på din felaktiga användning av Tjänsten, fel i din utrustning (t.ex. att den inte uppfyller de tekniska förutsättningarna under punkten 2 ovan) eller annan utrustning som inte tillhör oss. Vårt ansvar omfattar inte i något fall skada i eller förlust i näringsverksamhet.

Vi ansvarar inte heller för att innehållet i Tjänsten är korrekt eller fullständigt. Skada som uppkommer till följd av felaktigheter i innehållet i Tjänsten ersätts därmed inte av oss. Vi kan när som helst, och utan föregående meddelande, välja att ta bort eller ändra visst innehåll i Tjänsten. Vi arbetar ständigt med att förbättra såväl funktionalitet som innehåll och förändringar sker därför löpande.

Vi, vårt moderbolag, styrelsemedlemmar, företagsledning eller ansvarig utgivare ansvarar inte för indirekt förlust eller skada. Denna begränsning gäller dock inte om vi anses ha agerat grovt vårdslöst.

6. Reklamation
Om du anser att Tjänsten är felaktig, så måste du, för att få åberopa felet, lämna en reklamation till vår kundservice inom skälig tid från det att felet inträffade. Kundservice kommer att ge information till dig om vilka uppgifter som behöver lämnas för att reklamationen ska kunna hanteras av oss.

7. Distansavtalslagen och begränsningar i ångerrätten
Avtalet oss emellan omfattas av Distansavtalslagen. Detta innebär bl.a. att du har rätt att frånträda Avtalet (ångerrätt) inom 14 dagar från den dag då Avtalet träffades (ångerfristen). För att nyttja ångerrätten ska du innan ångerfristens utgång kontakta vår kundservice. Observera att ångerrätten är begränsad och syftet är att du ska kunna testa på Tjänsten och dess funktioner. Om du däremot påbörjar streaming av Kökets Plus under ångerfristen accepterar du att: (i) du samtycker till att innehållet i kursen levereras under ångerfristen, och (ii) din ångerrätt anses vara förverkad i förhållande till Tjänsten, som ett resultat av att leveransen påbörjas, vilket innebär att du inte längre har någon ångerrätt från och med den tidpunkt då du aktiverar streaming av ett innehåll. Detta innebär att du saknar ångerrätt från och med den tidpunkt då streaming av innehåll aktiveras.

För att utnyttja din ångerrätt ska du innan ångerfristen gått ut kontakta Kökets kundtjänst, för kontaktuppgifter plus@koket.se. På Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) finns en ångerblankett som kan användas för att utnyttja din ångerrätt (du är dock inte tvungen att använda denna ångerblankett). På Konsumentverkets hemsida finns även mer information om ångerrätt tillgängligt.

8. Ändring av avgifter, Avtalet, Användarvillkoren och Tjänsten
Vi har rätt att ändra prenumerationsavgiften (även under en kampanjperiod) genom att meddela dig senast 30 dagar innan dess att ändringen träder i kraft. Sådant meddelande publiceras på Webbplatsen eller skickas till dig via email.

Vi förbehåller oss även rätten att när som helst ändra Avtalet, Användarvillkoren, Tjänsten och/eller innehållet i Tjänsten. Ändring av Avtalet som inte är till uppenbar fördel för dig kommuniceras senast 30 dagar innan dess att ändringen träder i kraft via email eller på Webbplatsen. Du rekommenderas därför att regelbundet hålla dig uppdaterad via Webbplatsen. Om du inte inom 30 dagar från och med att ändringen har meddelats informerar oss om att du vill frånträda Avtalet, alternativt om du fortsätter att använda Tjänsten efter att ändringen har genomförts, så har ändringen trätt i kraft och du anses ha accepterat den.

Notera att innehållet i Tjänsten uppdateras regelbundet och förändras kontinuerligt då rättigheter tillkommer och utgår. Sådana förändringar ska inte ses som ändringar som vi måste kommunicera särskilt eller som ger dig rätt att frånträda Avtalet.

9. Avtalstid, uppsägning och överlåtelse
Förutsatt att du inte har sagt upp Tjänsten kommer prenumerationen automatiskt att förnyas varje månad. Detta innebär att vi kommer att fortsätta att debitera prenumerationsavgift i enlighet med punkten 6 till dess att du säger upp prenumerationen. Besök Webbplatsen och klicka på Mina sidor och sedan Prenumeration om du vill se ditt nästa betalningsdatum.

Förutsatt att prenumerationen inte har en bindningstid, har du rätt att säga upp prenumerationen när som helst via Webbplatsen. Du kan även kontakta vår kundservice för hjälp. Någon återbetalning av redan betald prenumerationsavgift sker dock inte.

Om du säger upp din prenumeration kan du fortsätta använda ditt Köket-konto.

Om du köper en prenumeration hos oss och efter ångerfristens utgång upptäcker att du har tillgång till Tjänsten via ett tidigare registrerat konto så har vi ingen återbetalningsskyldighet.

Vi ber dig notera att vi även har rätt att avsluta din prenumeration om du använder Tjänsten i strid med Avtalet. Vi har även rätt att stänga av Tjänsten med omedelbar verkan om vi (i) beslutar att stänga Tjänsten helt eller delvis, (ii) beslutar att väsentligen förändra Tjänsten och/eller innehåll eller (iii) har annan skälig anledning att stänga ner Tjänsten.

Från vår sida kan uppsägning ske via Mina sidor på Webbplatsen eller genom att kontakta vår kundservice.

Som framgår av punkt 8 har vi rätt att göra ändringar i Avtalet, Användarvillkoren, Tjänsten och/eller innehållet i Tjänsten. Vid ändring som är till uppenbar nackdel för dig har du rätt att frånträda Avtalet med verkan från den tidpunkt ändringen träder i kraft. Du har i sådana fall även rätt att få tillbaka den del av erlagd ersättning som motsvarar återstående del av prenumerationsperioden efter uppsägning. Notera att uppdateringar eller förändringar av innehållet i Tjänsten (t.ex. tillkommande eller utgående rättigheter) inte kan ses som ändringar under denna punkt.

Vi har även rätt att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa Användarvillkor och Avtalet till annan.

10. Tvistelösning
Avtalet ska tolkas och regleras i enlighet med svensk lag. Avtalet begränsar inte heller de konsumentskyddsrättigheter som du kan omfattas av i enlighet med gällande och tvingande lagstiftning i det land där du är bosatt. Skulle någon bestämmelse i Avtalet anses vara ogiltig eller omöjlig att verkställa, ska den bestämmelsens ogiltighet inte på något sätt påverka möjligheten att verkställa övriga bestämmelser och tillämpningen av bestämmelsen ska verkställas i den utsträckning som tillåts enligt gällande lagstiftning, under förutsättning att dessa Användarvillkor inte som en konsekvens blir oskäligt obalanserade.
Om en tvist skulle uppstå oss emellan ska vi i första hand försöka lösa tvisten genom en ömsesidig överenskommelse. Om vi inte kan enas, ska tvisten avgöras i svensk domstol.

I egenskap av konsument har du möjlighet att istället välja att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för prövning av tvisten. Du kan också använda EU:s onlineplattform för att lämna ett klagomål och få hjälp av ett oberoende tvistlösningsorgan.

11. Kundservice och kontaktuppgifter
Du är alltid välkommen att kontakta vår kundservice för ytterligare information om Tjänsten eller vid behov av support. Du hittar kontaktuppgifter till kundservice på Webbplatsen.

På Webbplatsen hittar du även svar på många vanliga frågor. Vi rekommenderar därför att du i första hand tittar i vår FAQ.

För att komma i kontakt med oss gällande Köket Plus mejlar du plus@koket.se.